۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

گرامی باد روز جهانی ساندیس .....


همیشه وقتی در آن گذشته های دور که هنوز انجمن اسلامی دانشگاه ها توانی برای نفس کشیدن داشتند و ادوار تحکیمی بود که دو شاخه شود و دانشجویانی بودند که بوی قورمه سبزی کله شان بپیچید در فضای دانشگاه به جای غذای سلف، شانزده آذرهایی که مقارن می شد با جمعه ، لجم  می گرفت و با خودم زمزمه می کردم : بابا این ها دیگر چه شانسی دارند.
همیشه وقتی در آن گذشته های دور که هنوز صف نمازگزاران روز جمعه ی دانشگاه تهران خلاصه نشده بود به چند پیرمرد و پیرزن خداترس و دنبال توشه ی آخرت به گفته ی پیشنماز محل ، و ادامه ی جماعت کشیده می شد تا خیابان شانزده  آذر و قدس ، وقتی باران چند روزه به پایان هفته که می رسید آفتاب می شد و خیابان ها پاک و مطهر برای پهن کردن سجاده و جانماز ، لجم می گرفت و با خود زمزمه می کردم : : بابا این ها دیگر چه شانسی دارند.
همیشه وقتی در آن گذشته های دور که برف زمستان از اول دی ماه شروع می کرد به باریدن و هی می بارید و هی می بارید تا می رسید به نیمه های دهه فجر و صبح روز راهپیمایی 22 بهمن ، ابرها دست هم را می گرفتند و می رفتند تعطیلات و آسمان آبی را می سپردند دست خورشید تا بتابد بر مردمانی که در مجال غیبت چند روزه ی برف ، آقایان توانسته بودند سوار اتوبوس شان کنند از روستاهای دور و نزدیک و تکمیل کنند تکه های خالی پازل تصاویر هوایی میدان آزادی  سیمای میلی را ، لجم می گرفت و با خودم زمزمه می کردم : بابا این ها دیگر چه شانسی دارند.
امروز که تقویم ورق خورد و و نشان داد که 9 دی مصادف شده با جمعه ، اعتراف می کنم که یک جورهایی خستگی تمام آن لج درآمدن ها از تنم بیرون رفت و با خود زمزمه کردم : بالاخره رسید روزی که شانس هم پشت کند به این ها و خبری نباشد از آفتاب و ماه و ستاره در همراهی این عزیزان .
و تازه متوجه شدم 
چه فکر بکری کرده اند آقایان در برگزاری مراسم روضه خوانی و مداحی در بزرگداشت حماسه ی دهان پرکن 9 دی به جای راهپیمایی ، آن هم  درست در زمانی که دیگر نه دانشگاهی زنده مانده از تقلای خفقان نفس کشیدن و نه نمازگزاری باقی مانده در صف های پرشکوه نماز جمعه دانشگاه و نه روستایی دلخوشی مانده از جورهدفمندی یارانه ها، برای اتوبوس سواری به قصد تهران .
وچه خوب فهمیده اند آقایان ، که دیگر محال است بتوان مثل گذشته ها، دانش آموز و کارمند جماعت را روز تعطیل کشاند از خانه اش بیرون و گسیل دستوری کرد به خیابان ها حتی به نیت ساندیس خوری و شاید یک ساندویج کالباس اضافی به همراه.
بازهم ناشکری نکنند آقایان ، که لااقل بهانه ی ماه صفر را دارند و ایام عزاداری حضرت رقیه را.

هیچ نظری موجود نیست: